Haos la BAC, ca de obicei. Câţiva tolomaci au picat pe lângă subiect, au scris ce-au ştiut şi ei (adică Moromeţii, „că ăla sigur pică”), iar acum au pus de-o petiţie să se plângă.

Sigur, Moromeţii nu e roman interbelic, dar eu vreau să ştiu altceva. De ce e aşa importantă perioada în care s-a scris un roman pentru un adolescent de 18 ani care termină liceul? Poate el să înţeleagă influenţele pe care le-a avut un autor asupra altuia? Poate el să observe momentul în care romanul românesc a trecut de la o preocupare puternic agrară la numeroase teme urbane? Înţelege puştanul proaspăt major care era contextul politic în care s-a scris „Cel mai iubit dintre pământeni”?

Nu vreau să le caut scuze viitorilor asistaţi social, dacă ar fi după mine le-aş da de citit cât mai mult. Însă anul în care s-a scris un roman nu contribuie la înţelegerea subiectului şi, de cele mai multe ori, e menţionat pe fugă, că toţi sunt în urmă cu materia. Să dai nişte cerinţe cu mici capcane pentru proşti şi leneşi mi se pare de-a dreptul crud, mai ales că ei nu mai ajung să demonstreze dacă au citit şi înţeles romanul pe care îl cereai. Pierd punctele cu totul şi gata.

În plus, nu e primul an în care se întâmplă chestia asta. Deci aş tinde să cred că problema nu e doar la elevi. Ori schimbi metoda de predare şi le dai un timeline cu toate romanele din programă pe care insişti, ori dai nişte cerinţe de tipul „analizaţi un roman la alegere dintre Ultima noapte de dragoste…, Enigma Otiliei sau Ion„. Super simplu.

roma_monument

1 comentariu. Leave new

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu