Singura informaţie relevantă pe care trebuie s-o avem în minte legată de taximetrişti este tariful: 1.39 lei/km. Preţul ăsta este valabil de prin 2009. Au trecut 8 ani de-atunci. Benzina era 3.6 lei, acum este 4,9 lei. O să-mi spuneţi că majoritatea taxiurilor sunt pe gaz. Păi oare de ce au făcut acei oameni investiţiile respective?
Aveţi idee ce serviciu sau produs a rămas la preţul de acum 8 ani? Există aşa ceva?
Modul în care se joacă acum lucrurile nu ajută clienţii. UBER a dus preţul la 1.3 lei pentru a fi mai jos decât taximetriştii. Însă UBER are drept avantaj şi pârghia tarifului dinamic. În timpul ăsta există taximetrişti care trec pe UBER şi iau cu ei apucăturile din maşinile galbene. Asta ne va afecta tot pe noi, cei care beneficiem de serviciu.
Soluţia ar fi să avem două servicii distincte care să funcţioneze în paralel, legal, la preţuri adaptate la realitatea economică. Şi când zic „legal” nu mă gândesc la licenţe de transport pentru UBER. A zis cineva pe Facebook azi că ar prefera de-licenţierea taximetriştilor dacă asta înseamnă să se ajungă la o egalitate de şanse. Momentan, Statul Român nu justifică prin nimic taxarea acelor licenţe de transport. Reglementări şi controale din părţi, infrastructură ioc.
Cât timp nu mărim preţul vom avea cu toţii bani pentru mers cu taxiul, dar o să evităm asta, pentru că cele mai multe vor fi vechi şi murdare, conduse de nişte oameni frustraţi, care nu vor avea bani să-şi rezolve aceste probleme.
PS: Înainte să comentaţi că taximetriştii sunt nişte nemernici idioţi care îşi merită soarta, faceţi un calcul care este procentul experienţelor nasoale cu taxiul. Pot să pariez că e destul de mic, însă avem tendinţa să ne amintim doar momentele proaste. De citit şi articolul ăsta al lui Tolo din 2015.
10 comentarii. Leave new
Media si publicitatea sunt mult mai ieftine decat acum 8 ani si jucatorii locali sunt intr-o situatie mai nasoala decat sunt taximteristii in raport cu uber.
Apoi, „nu marim pretul” cine? E o chestie care se numeste capitalism si care se bazeaza pe cerere si oferta, costuri si incasari. Chestii simple, de economie si de business in general. Atata timp cat un domeniu economic nu este de interes strategic al statului care poate sa altereze variabilele economice, lucrurile vor fi reglementate de catre piata.
Păi piaţa a setat preţul minim de 1.39 lei/km sau primăria? Lumea o să aleagă mereu varianta mai ieftină, însă ăsta efectiv e un preţ de dumping.
Trebuie avut in vedere si faptul ca momentan tariful UBER nu este unul real care sa acopere costurile (soferi, combustibil, publicitate, etc.). Si nu stiu pentru cat timpul il vor putea mentine la acest nivel.
Problema pe care o vad eu la taxiuri este lipsa posibilitatii de a plati cu cardul si transparenta asupra tarifului. Ai mers atat, a durat atat, tariful pe km e atat, ai de plata suma asta.
1.39 lei e tariful MINIM sub care nu se poate cobori. De urcat pot urca cat vor, pot pune 1.50 sau 2.00 fara probleme (vezi cu 1.40 sau Speed si Grant cu 3.49 la cele luxoase). Problema este ca daca pune unul 2 lei si vine tot cu masinile astea jegoase, cu soferi nesimtiti si needucati in ale taximetriei adica in maieu, fara AC pornit, cu statia pornita de zici ca esti in starcraft de atatea bipuri, cu centurile ingropate pe locurile din spate sa nu le poti folosi ca asa au auzit ei ca e mai comod, normal ca nu o sa mai aiba comenzi, daca tot e prost macar sa fie ieftin.
Crezi ca se va schimba ceva daca toti pun 2 lei minim? Tot aceleasi masini, tot aceeasi soferi cu aceleasi obiceiuri.
Statul ar trebui sa controleze mai puternic, de la tehnic la reclamatiile clientilor, sanctiuni si retrageri de licente si atunci ii fortezi sa creasca pretul natural pe cerere vs oferta si calitate. Cat timp ii lasa sa merga asa, cat timp au concurenta neloiala (vezi Pelicanul care au luat licente pe Ilfov ca era mai ieftin si destule dar iau comenzi in Bucuresti) nu ajuta cu nimic cresterea tarifului minim.
Dacă pune cineva un tarif de 2 lei, lumea îl va ocoli, pentru că e „taxi scump”. De-asta ziceam că e un cerc vicios.
Nu e nici un cerc vicios. Este concurenta. Cat platesti atata face. Daca o companie merge in pierdere o sa dea faliment sau o sa creasca preturile pana nu mai merge in pierdere.
Acum 6-7 ani, cu mult inainte de Uber, companiile de taximetre au incercat sa creasca preturile la 1.8 lei pe km si nu le-a iesit, au revenit la 1.39. Piata le-a spus ca atata face produsul lor. Iar Uber ii forteaza sa concureze in calitate, pentru ca Uber nu concureaza in pret ci in produs mai bun, nimeni nu foloseste Uber pentru ca „e mai ieftin” ci pentru ca e un produs bun. Si in plus pretul mediu al unei curse cu Uber este mult peste cel al taximetristilor, chiar daca aparent e la fel de ieftin.
Si apropo, toti cei care saptamana de saptamana se pricep la orice subiect de actualitate nu inteleg o chestie simpla: nimeni nu ii forteaza pe taximetristi sa faca jobul asta. Daca nu le-ar conveni, nu ar sta. Tot economie de piata se cheama si asta.
Delicențierea nu știu dacă este o soluție. Nici licențierea UBER pentru că este un serviciu până la urmă diferit. Nici nu ai putea licenția și Uber pentru că licența știu că se acordă una la 1000 de cetățeni.
Problema ar fi să vedem în legea taximetriei ce prevederi avem pentru siguranța pasagerului și să le transferăm și la Uber pentru că acuma ne bazam exclusiv pe standardele (Ridicate e adevărat) ale unei companii private.
De asemenea, dacă piața a evoluat în felul acesta trebuie văzut și ce din legea taximetriei dezavantajează clar taximetriștii în raport cu Uber. Și atunci, după toate astea, clientul ar ieși mai bine pentru că va avea 2 servicii paralele care concurează în mod loial.
Acum Uber, fiind și o corporație și beneficiind și de vin legislativ poate anihila ușor taximetriștii.
Falsa problema. În Sibiu, prețul a crescut de la 1.7 la 2.5 în ultima vreme. Crezi ca taximetriștii și-au luat mașini noi, aer condiționat și cămăși? Crede-mă ca nu. Cursa cu taxiul e fix ca atunci când era tariful cu o treime mai ieftin.
Și chiar nu vad de ce în București ar sta altfel lucrurile dacă ar creste prețul.
Mai întâi opreşti degradarea maşinilor (prin bani mai mulţi către taximetrişti). Reduci din frustrare. Apoi începi să dai termene. În 6 luni dispar maşinile mai vechi de 2002. În 2 ani dispar maşinile mai vechi de 2008. Faci un deal cu Dacia şi obţii o reducere pentru taximetrişti la achiziţia de Logane noi. 15.000 de autoturisme ar trebui să fie ok.
Apoi interzici GPL-ul cu butelie în portbagaj (deci exclusiv cel care intră la roata de rezervă). Controlezi totul la sânge, elimini ITP-urile făcute pe naşpa, ajungi să ai nişte maşini noi şi curate.
Asta aşa, la prima mână.
That will never happen